Anne Frank´s dagbok



Hej alla! Läser denna bok: Anne Frank´s dagbok. Har fått den som en extra engelska läxa, eftersom glosorna är lite lätta. Den är väldigt tjock och är på engelska. Jag tipsar om boken för att den har fått hela min egna värld av förändras. Jag har ett helt nytt sätt att tänka på. Information kommer... nu.

Handling: 1941 (om jag har rätt) så började Anne på sin 13-årsdag skriva dagbok.
Där sklrev hon om allt hon tyckte och tänkte. Hon ville bli författare och ville publicera dagboken efter andra världskriget.

När Anne Frank var 13 år så försvann hon och hennes familj under jorden, på flykt från nazisterna. Hon bodde i Holland. Under tiden som de levde under jorden, så blev hon och Peter von Pels (i boken kallad Peter van Daan) ihop. Anne Frank tvingades att sluta skriva den 1 Augusti, 1943, tror jag. Nazisterna hittade familjen och tog alla deras smycken och pengar. Anne åkte med sin syster Margot till Bergen Belsen, där hon dog två månader innan kriget slutade och 3 dagar (tror jag) innan sin 16-årsdag. Den enda som klarade sig var Otto Frank, hennes pappa. Miep Giep skyddade familjen så länge det gick, och förvarade Annes dagbok i en låda om hon skulle överleva. Otto Frank publicerade boken, för sin dotters skull. Miep Giep lever i Holland ännu och Otto Frank dog 1990.


Bra om boken: Den är mycket rörande, och förändrar allas liv på något sätt. Den är intressant samtidigt som hon är rolig med sin attityd.

Sämre med boken: Ibland om man är under 13 år, så kan vissa saker bli svåra att förstå. Hon skriver på ett vuxet sätt.

Författare: Otto. H. Frank och Mirjam Pressler



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0